Khamis, 19 Disember 2013

Nota Kehidupan




Kita hidup, mati, dan akan dihidupkan kembali.
Dalam kehidupan ini, kita melaluinya sehingga sampai suatu masa datang ketentuan dari-NYA. Kematian akan menjemput. Kematian itu, barangkali lebih singkat dari kehidupan yang pertama, atau mungkin juga lebih panjang dari kehidupan yang pernah kita lalui didunia. Kemudian, sehingga suatu masa yang ditetapkan oleh-NYA, kita akan dibangkitkan kembali. Kehidupan yang kedua, tiada lagi yang seterusnya. Setiap dari kita akan disempurnakan balasan berdasarkan amalan semasa kehidupan yang pertama. Tiada lagi kematian yang dapat menyentuh makhluk yang bergelar manusia. Saat itu, kita akan mengerti apakah erti selama-lamanya yang disebut-sebut semasa kehidupan di dunia ini.

Andai kita benar mengerti akan hakikat ini, pasti akan ramai manusia yang berlumba-lumba untuk mencari bekal menuju kehidupan yang kedua.

Kata Saidina Ali Radiallahuanhu “dunia adalah tempat untuk beramal, sedangkan di akhirat nanti tempat untuk disemprnakan balasan, bukan tempat untuk memberi alas an.”

Nota kehidupan kita. Sudahkah kita menghisab diri sebelum sampai hari diri kita dihisab. Jangan sampai suatu saat kita termasuk dalam golongan orang yang mengatakan:
“Dan (alangkah ngerinya), jika sekiranya kamu melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): "Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal saleh, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang yakin".

Nota kehidupan. Agar kita sentiasa beringat, kita hamba Tuhan yang lemah. Tidak bemakna kehidupan tanpa kasih sayang Allah AzzawaJalla.

Tiada ulasan: